Alla bilar har en färgkod som talar om vilken kulör bilen har. Då borde det inte vara så svårt att få fram rätt kulör till varje specifik bil, eller hur? Tyvärr är det inte riktigt så enkelt.
 
Man kan säga att färgkoden är en hänvisning till hur kulören ungefär ser ut. Det beror på att många biltillverkare har fabriker på olika platser i världen. Olika modeller görs på olika ställen. Till exempel så finns det biltillverkare som tagit fram en kulör och sedan skickat ut en provbit till sina fabriker där de själva fått skapa en likadan kulör. Även om de alla tycker att deras kulör är lik orginalkulören så kommer de spreta åt varsitt håll och på så vis hamna en bit ifrån varandra.
 
Utöver faktorer ifrån produktion så påverkar såklart klimat, väder, kvalitet på pigment och en rad andra saker hur varje specifik bil ser ut. Vi har idag långt över 2 miljoner olika kulörer i vårt system. Vi har även tillgång till ett okänt antal teoretiska kulörer och med hjälp av vår fotospektrometer så kan vi skapa egna kulörer med några knapptryck. Det gör att vi allt som oftast får till en matchande kulör utan allt för stort arbete. Det kräver dock mycket erfarenhet och en förståelse för hur olika kulörer upplevs i olika vinklar och ljus för att välja en matchande kulör. Något vi tillsammans med våra billackeringar jobbar med dagligen.
 
I den första bilden kan man se två stycken färgprover. Det är en Ford-kulör som heter Lunar Sky (AK5C). Båda proverna är gjorda samma vecka på samma verkstad, två olika bilar. Båda matchade bra med sin bil. Någonstans i Eskilstuna rullar det alltså runt reparerade bilar med dessa kulörer. De har samma färgkod.
 
I den andra bilden kan man se en BMW kulör som heter A52. Samma sak här. Alla prover är målade och sitter på någon bil någonstans.

​​​​​​​​​​​​​​Michael Bernergård, 2020